CDXLII, 1195 Ab urbe condita / 41.59171 - 1.53748 / Etc.

7 de febr. 2024

3D

3D: amplada, llargada, alçada.

D'això ja fa uns dies (ja es dedueix del tema). Llegeixo una notícia que explica, com una novetat, la construcció d'un pessebre "en 3D".

Mira quines coses, resulta que el meu pare, que cada any feia el pessebre, sense saber-ho ja el feia "en 3D". I la Mari, la dona que anava a fer feines a casa dels meus pares, també. La Mari fa unes setmanes em va ensenyar el pessebre que, com cada any, havia fet. I em va explicar que les figures dels pastors, les úniques que té de fang, les hi va regalar la meva mare. I un amic meu de fa temps, amb motlles de pressió fa anys feia figures de pessebre que després anava a vendre a la Fira de Santa Llúcia, i és clar, les seves figuretes de fang pintat també eren en 3D. 

La notícia que he esmentat també explica que el pessebre noticiat és un pessebre tiflològic, perquè els cecs el poden tocar. Com que no conec la paraula, la busco al diccionari: diu que la tiflologia és la part de la medicina que estudia la ceguesa i els mitjans per a curar-la. 

Quin embolic. A veure, una cosa o una altra: o en aquesta notícia es fa un ús abusiu de la paraula tiflològic o, més interessant, s'atribueix al fet de poder tocar pessebres propietats curatives de la ceguesa. És a dir, propietats miraculoses. 

Un petit incís: poder tocar el pessebre, fer avançar les figures dels reis i dels pastors, moure altres figures, tombar-ne alguna sense voler i llavors redreçar-la, sempre ha sigut un dels encants dels pessebres casolans. El que ignoro és si a aquestes manipulacions en algun moment se li han atribuït propietats curatives de la ceguesa (el que sí que recordo és que, quan era petit, als germans que teníem problemes de visió ens duien a l'oculista).

Però, per què m'entretinc tant amb aquest tema? Doncs, d'una banda, perquè el trobo divertit. D'una altra banda, perquè la notícia del pessebre 3D i tiflològic té a veure amb un conegut. D'una altra, perquè el pessebrisme forma part de la meva tradició familiar. I finalment, perquè a través de la mateixa notícia m'assabento que el pessebrisme fa un parell d'anys va ser declarat, pel Consell de Ministres, "Manifestació Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial" del país. (1)

Llàstima que quan el meu pare feia el pessebre encara no hi hagués aquest reconeixement oficial; segur que li hauria agradat, com a pessebrista, sentir-se part d'aquest patrimoni cultural immaterial.

--
(1) https://www.cultura.gob.es/actualidad/2022/06/220614-belenismo.html