CDXLII, 1195 Ab urbe condita / 41.59171 - 1.53748 / Etc.

6 de febr. 2019

Fer de pare

Avaluar la feina que fan els pares com a educadors dels fills pot ser complicat. D’entrada, perquè primer cal decidir els criteris que es faran servir al fer l’avaluació. Per exemple, i sobretot: ¿Optarem “pel que han fet els pares” (com han actuat), o “pel que han aconseguit” (els resultats)? I pel que fa als resultats (i als mètodes): ¿Prioritzarem l’opinió dels pares, o la dels fills? I alhora: ¿quins seran els valors que farem servir de referència de cara a l'avaluació? Etc.

És complicat. O potser no tant; per exemple, divagacions d'aquest tipus al marge, jo considero que el meu pare amb mi ho va fer bé. Sobretot, perquè quan vaig marxar de casa jo tenia "seguretat en mi mateix i la vida no em feia por". Fonamentalment per això. Aquesta seguretat i aquest no tenir por a l'emancipar-me considero que són el millor "patrimoni" que llavors em podia endur a la motxilla.

Dir dels pares que estàs content pel que van fer amb tu (el procés) i pel que van aconseguir (el resultat), per a mi és el millor elogi que els pots fer. Si més no des del meu punt de vista. I això és el que jo dic d'ells.

Aquest aspecte en concret de la seguretat personal i la manca de por sobretot el relaciono amb el meu pare. La influència "empoderadora" que he descrit considero que va ser més seva que de la meva mare: transmetre aquesta seguretat crec que era un objectiu bàsic d'ell, mentre que la meva mare potser prioritzava altres objectius.

No és la primera vegada que ho explico (alguna altra vegada ja ho he explicat amb la mateixa claredat). I tanmateix, hi ha qui considera que la meva visió i actitud en relació sobretot al meu pare no és positiva. Penso (és una hipòtesi) que si algú ho veu així potser és perquè dels meus relats (escrits o parlats) se'n salta unes parts i en subratlla unes altres.

Però per a mi no és incompatible el que he dit (manifestar el meu reconeixement i agraïment), i alhora discrepar en algunes coses del relat “flors i violes” que alguns sembla que han volgut construir al voltant de la família. Com si, en els temes familiars, només hi tingués cabuda la uniformitat acrítica, sense l'opció per a eventuals divergències.

Sigui dit de passada: jo, com a pare, ho he fet molt pitjor que els meus pares amb mi. En tots els sentits, tant des del punt de vista dels procediments com dels resultats. I aquesta consciència (aquesta lliçó d'humilitat) fa que encara valori més la feina dels meus pares.